(extras din Regulamentul Intern al Spitalului de Psihiatrie și pentru Măsuri de Siguranță Săpoca)

Secțiunea I. Regulament pentru vizitatorii pacienților internați în SPMS Săpoca#

Art. 144. În cadrul Spitalului, vizitatorii au următoarele interdicții:

  1. Este interzis accesul în spital al persoanelor care au asupra lor armament, muniție, substanțe toxice, stupefiante, explozive ori alte instrumente care pot pune în pericol viața, integritatea corporală sau sănătatea personalului spitalului, a pacienților sau a altor perosnale aflate în spital. Fac excepție persoanele care se află în timpul executării misiunilor de intervenție, de protecție a demnitarilor români sau străini ori a personalităților sau care asigură paza persoanelor internate, private de libertate;
  2. Este interzis accesul în spital al persoanelor care au asupra lor băuturi alcoolice, substanțe ilicite, obiecte potențial periculoase (cuțite, foarfeci, lame de ras, brichete, etc.), precum și alimente contraindicate regimului dietetic al pacientului sau în cantitate prea mare;
  3. Este interzis accesul în spital al persoanelor sub influența alcoolului și/sau drogurilor;
  4. Este interzis accesul în spital cu animale de companie;
  5. Este interzis accesul în spital al persoanelor care au asupra lor aparate sau orice alte dispozitive de filmat, fotografiat sau înregistrat audio/video.
  6. Este interzisă filmarea, fotografierea sau orice înregistrare audio/video în incinta Spitalului fără acordul scris al conducerii Spitalului.
  7. Pe durata vizitei în spital, este strict interzis vizitatorilor :
    a) Să manifeste un comportament amenințător sau agresiv verbal sau fizic față de orice altă persoană.
    b) Să se așeze pe patul pacientului sau să intervină în modificarea poziției patului.
    c) Să atingă mesele de tratament, ustensilele, accesoriile sau aparatura medicală.
    d) Să atingă recipientele inscripționate cu mesaje de avertizare de tipul « Risc biologic »;
  8. Este interzisă deteriorarea și/sau distrugerea obiectelor de inventar sau decorative din spital (mese, scaune, ferestre, afișe, aviziere, bănci, coșuri de gunoi, obiecte care fac parte din instalația electrică sau sanitară a spitalului, etc). Persoanele care cauzează astfel de prejudicii vor suporta integral costul reparării sau înlocuirii bunurilor deteriorate;
  9. Este interzisă practicarea jocurilor de noroc;
  10. Sunt interzise activitățile de vânzari ambulante și difuzarea de materiale publicitare în incinta spitalului fără acordul scris al conducerii;
  11. Este interzis accesul în spital al persoanelor care prezintă semne sau simptome ale unei boli infecto-contagioase;
  12. Personalul de pază, cu acordul personalului medical, are dreptul să interzică accesul în secție persoanelor care prezintă manifestări evidente că se află sub influența substanțelor alcoolice și/sau stupefiante sau care prezintă semne sau simptome ale unei boli infecto–contagioase sau manifestări comportamentale care pun în pericol siguranța altor persoane. Se menționează explicit în registrul de la poartă.

Art. 145. În cadrul Spitalului, vizitatorii au următoarele obligaţii:

  1. Să respecte circuitele funcţionale ale spitalului marcate corespunzator;
  2. Să respecte programul de vizită afişat la intrarea în fiecare locaţie/secție a spitalului, respectiv: de luni până vineri între orele 15:00 și 20:00; respectiv între orele 10:00 și 20:00 sâmbăta și duminica. În perioada de carantină/pandemie sau în alte situații speciale accesul în Spital poate fi limitat sau interzis prin decizia Comitetului Director afișată la fiecare poartă de acces în Spital;
  3. Să solicite acceptul personalului medical pentru alimentele aduse pacientului;
  4. Să aibă un comportament civilizat și să utilizeze un limbaj adecvat în relațiile cu personalul Spitalului și cu ceilalți pacienți, vizitatori;
  5. Să poarte echipamentul de protecție primit pe toată durata vizitei (halat de unică folosință/pelerină, mască de protecție, etc.). La ieșirea din secție au obligația de a se dezechipa și de a depune echipamentele în recipiente speciale, inscripționate „Pericol biologic”. Conducerea Spitalului își rezervă dreptul de a stabili zonele din secții unde se impune purtarea acestui echipament și de a le semnaliza corespunzător;
  6. Să respecte regulile de igienă primară. La intrarea/ieșirea în și din secție, se vor spăla/dezinfecta corespunzător pe mâini;
  7. Să poarte la vedere a ecusonul care atestă calitatea de vizitator pe toată durata prezentei în spital;
  8. Să informeze personalul medical cu privire la orice modificare survenită și observată în evoluția stării de sănătate a pacientului;
  9. Să respecte și să mențină liniștea în spital;
  10. Să respecte regulile impuse de conducerea Spitalului în situația în care în secție/spital este declarată starea de carantină/epidemie;
  11. Să respecte integritatea bunurilor din patrimoniul Spitalului;
  12. Să folosească rațional utilitățile spitalului (de exemplu: să nu lase apa să curgă în mod nejustificat, să nu arunce deșeuri în vasul de WC/lavoar/duș pentru a nu înfunda sistemul de evacuare a apei menajere, etc.);
  13. Să păstreze curațenia saloanelor și a spațiilor comune din spital (coridoare, săli de mese, curte etc.), să respecte indicațiile personalului și să permită toate acțiunile care se desfășoară în spital cu privire la curățenia, dezinfecția, dezinsecția și deratizarea spațiilor;
  14. Să respecte recomandarea personalului medical de întrerupere a vizitei și părăsirea salonului în situații de urgență medicală sau pentru acordarea de îngrijiri pacienților din salon. În cazul în care nu raspund solicitării personalului medical, personalul medical poate solicita sprijinul personalului de pază;
  15. Să nu încurajeze sau faciliteze, sub nici o formă, părăsirea neautorizată a spitalului de către pacienţi;
  16. Să nu-își lase obiectele personale nesupravegheate, indiferent în zona în care se află. În caz de dispariție a acestora, spitalul este exonerat de orice răspundere;
  17. Să ia la cunoştinţă, prin semnătură consemnată în Registrul vizitatorilor, de prevederile Regulamentului pentru pacienți, vizitatori, însoțitori, parte integrantă din Regulamentul intern al Spitalului.

Art. 146. Vizitatorii nu au acces la datele/documentele medicale ale pacienților. Pentru pacienții internați în spital, reprezentanții legali și persoanele menționate în Acordul pacientului informat pot solicita informații despre starea pacientului de la medicul curant, în timpul programului de lucru al acestuia și au acces la documentele medicale conform legii.

Art. 147. La ieşirea din spital, persoanele care însoţesc minori sunt legitimate, pentru a se stabili calitatea pe care o au în raport cu minorul: reprezentant legal, gradul de rudenie şi legitimitatea părăsirii spitalului de către copil.

Art. 148. Suplimentar prevederilor anterioare, vizitatorii pacienților internați nevoluntar vor respecta și următoarele reguli:

  1. Pacienții internați nevoluntar pot primi vizite numai cu acordul medicului curant și/sau al medicului șef de secție, exclusiv în timpul programului de vizită;
  2. Pacienții internați nevoluntar au dreptul de a refuza primirea unui vizitator;
  3. Vizitatorii sunt obligați să prezinte asistentului medical de serviciu actul de identitate;
  4. Vizitatorii nu au acces în sectorul de supraveghere; vizitele se vor desfășura în spațiul special amenajat din secție;
  5. Vizita se desfășoară în prezența unui angajat al secției;
  6. Vizita nu poate dura mai mult de 15 minute, iar accesul este permis unui număr maxim de 2 (două) persoane la un pacient;
  7. Pentru pacienții internați nevoluntar, vizita se efectuează în ordinea sosirii, nu este posibilă vizitarea mai multor pacienți în același timp;
  8. Personalul secției, desemnat la sectorul de supraveghere, are obligația de a verifica toate obiectele/alimentele înmânate pacientului de către vizitatori.

Secțiunea II. Regulament pentru însoțitorii pacienților internați în SPMS Săpoca#

Art. 149. Însoțitorii pacienților internați au obligația de a respecta următoarele:

  1. Să ia la cunoștință (sub semnatură) și să respecte pe toată durata internării prevederile prezentului Regulament;
  2. Să respecte circuitele funcționale din spital;
  3. Să nu părăsească secția fără permisiunea personalului medical;
  4. Să aibă un comportament decent în spital, respectuos față de personalul medical și de întelegere față de suferința pacienților;
  5. Este interzis să filmeze, fotografieze sau să înregistreze audio/video în incinta Spitalului;
  6. Să nu introducă în incinta spitalului băuturi alcoolice și substanțe ilicite de orice fel, obiecte potențial periculoase (cuțite, foarfeci, lame de ras, brichete, etc), precum și alimente contraindicate regimului dietetic al pacientului pe care îl insoțesc, sau în cantitate prea mare;
  7. Pe toată durata internării, este obligatorie purtarea ținutei de spital (pijama, halat, papuci) și a ecusonului care atestă calitatea de insoțitor;
  8. Să depună hainele de stradă spre păstrare la garderoba spitalului. Pot fi păstrate în salon numai articole de lenjerie absolut necesară și produse de igienă personală;
  9. Este interzisă depozitarea de bagaje în saloane;
  10. Să respecte zilnic regulile de igienă individuală;
  11. Să respecte regulile de igienă primară. La intrarea/ieșirea în și din secție, se vor spăla/dezinfecta corespunzator pe mâini;
  12. Să respecte și să mențină liniștea în spital;
  13. Să păstreze curațenia salonului în care sunt găzduiți și a întregului spațiu din spital, respectând în același timp programul și protocolul de curățenie al spitalului;
  14. Este permisă păstrarea alimentelor în cantități mici, care se depozitează în frigiderul secției, în pungi etichetate cu numele pacientului și numărul salonului/patului;
  15. În afara programului de masă, consumul alimentelor se va face în spațiile special destinate;
  16. Să anunțe medicul sau asistentul medical de orice modificare survenită și observată în starea de sănătate a pacientului;
  17. În cazul în care sesizează o situație care poate pune în pericol viața, sănătatea sau integritatea unei persoane, să anunțe imediat personalul spitalului;
  18. Să părăsească salonul pe perioada vizitei medicale și ori de câte ori i se cere de către un cadru medical;
  19. Să nu deterioreze, distrugă sau înstrăineze nimic din ce aparține spitalului. În cazul în care acest lucru se întâmpla neintenționat, însoțitorul trebuie să achite contravaloarea obiectelor deteriorate la casieria spitalului. Dacă deteriorarea, distrugerea sau înstrăinarea obiectelor s-a facut cu intenție, pe lângă achitarea contravalorii obiectului, se va lua măsura externării imediate a însoțitorului și sesizarea organului legal abilitat, după caz;
  20. Să folosească rațional utilitățile spitalului (de exemplu: să nu lase apa să curgă în mod nejustificat, să nu arunce deșeuri în vasul de WC/lavoar/duș pentru a nu înfunda sistemul de evacuare a apei menajere, etc.);
  21. Să nu încurajeze sau să faciliteze sub nici o formă părăsirea neautorizată a spitalului de către pacienţi;
  22. În spital sunt interzise consumul de băuturi alcoolice, de substanțe ilicite (droguri) și jocurile de noroc;
  23. Sunt interzise orice fel de agresiuni, fizice sau verbale;
  24. Sunt interzise activitățile de vânzări ambulante și difuzarea de materiale publicitare în incinta spitalului fără acordul scris al conducerii;
  25. Este strict interzis persoanelor neautorizate să intervină la echipamentele și aparatura medicală, la instalațiile electrice, sanitare sau cele de protecție împotriva incendiilor și la mijloacele tehnice de prima intervenție în caz de incendiu;
  26. Răspund pentru obiectele personale și bunurile de valoare pe care le păstrează asupra lor. În caz de dispariție a acestora, spitalul este exonerat de orice răspundere;
  27. Să achite la externare taxa de spitalizare pentru însoțitor, conform reglementărilor interne.
Sus