Secțiunea II. Drepturile persoanelor cu tulburări psihice#

(Extras din Legea nr. 487 din 11 iulie 2002) (din Regulamentul Intern al Spitalului de Psihiatrie și pentru Măsuri de Siguranță Săpoca)

Art. 135. Spitalul are obligația de a respecta drepturile persoanelor cu tulburări psihice:

  1. Persoana care este evaluată din punct de vedere al sănătăţii mintale are dreptul la confidenţialitatea informaţiilor, cu excepţia situaţiilor prevăzute de lege.
  2. Persoana în cauză sau reprezentantul său legal are dreptul să conteste rezultatul evaluării, să solicite şi să obţină repetarea acesteia.
  3. Orice persoană cu tulburări psihice are dreptul la cele mai bune servicii medicale şi îngrijiri de sănătate mintală disponibile.
  4. Orice persoană care suferă de tulburări psihice sau care este îngrijită ca atare trebuie tratată cu omenie şi în respectul demnităţii umane şi să fie apărată împotriva oricărei forme de exploatare economică, sexuală sau de alta natură, împotriva tratamentelor vătămătoare şi degradante.
  5. Nu este admisă nici o discriminare bazată pe o tulburare psihică.
  6. Orice persoană care suferă de o tulburare psihică are dreptul să exercite toate drepturile civile, politice, economice, sociale şi culturale recunoscute în Declaraţia Universala a Drepturilor Omului, precum şi în alte convenţii şi tratate internaţionale în materie, la care România a aderat sau este parte, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.
  7. Orice persoană care suferă de o tulburare psihică are dreptul, în măsura posibilului, să trăiască şi să lucreze în mijlocul societăţii.
  8. Orice persoană cu tulburare psihică are dreptul să primească îngrijiri comunitare, în sensul definit de prezenta lege.
  9. Orice pacient cu tulburări psihice are dreptul la:
    a) recunoaşterea de drept ca persoană;
    b) viaţa particulară;
    c) libertatea de comunicare, în special cu alte persoane din unitatea de îngrijire, libertatea de a trimite şi de a primi comunicări particulare fără nici un fel de cenzură, libertatea de a primi vizite particulare ale unui consilier ori ale unui reprezentant personal sau legal şi, ori de câte ori este posibil, şi ale altor vizitatori, libertatea de acces la serviciile poştale şi telefonice, precum şi la ziare, la radio şi la televiziune;
    d) libertatea religioasă sau de convingere.
  10. Mediul şi condiţiile de viaţă în serviciile de sănătate mintală trebuie să fie pe cât posibil cât mai apropiate de viaţa normală a persoanelor de vârsta corespunzătoare.
  11. Pentru petrecerea timpului liber orice pacient cu tulburări psihice are dreptul la:
    a) mijloace de educaţie;
    b) posibilităţi de a cumpăra sau de a primi articolele necesare vieţii zilnice, distracțiilor sau comunicării;
    c) mijloace care să permită pacientului să se consacre unor ocupaţii active, adaptate mediului său social şi cultural, încurajări pentru folosirea acestor mijloace şi măsuri de readaptare profesională de natură să îi ușureze reinserția în societate.
  12. Pacientul nu poate fi obligat să presteze o muncă forţată. Activitatea efectuată de către un pacient într-un serviciu de sănătate mintală nu trebuie să permită exploatarea fizică sau psihică a acestuia.
  13. Studiile clinice şi tratamentele experimentale, psihochirurgia sau alte tratamente susceptibile să provoace vătămări integrităţii pacientului, cu consecinţe ireversibile, nu se aplică unei persoane cu tulburări psihice decât cu consimţământul acesteia, în cunoştinţă de cauză, şi cu condiţia aprobării de către Comisia de etică din cadrul Spitalului, care trebuie să se declare convins(ă) că pacientul şi-a dat cu adevărat consimţământul, în cunoştinţă de cauză, şi că acesta răspunde interesului pacientului.
  14. Din momentul admiterii într-un serviciu de sănătate mintală fiecare pacient trebuie să fie informat de îndată ce este posibil, într-o formă şi într-un limbaj pe care să poată să le înţeleagă, asupra drepturilor sale, în conformitate cu prevederile legii, iar această informare va fi însoţită de explicarea drepturilor şi a mijloacelor de a le exercita.
  15. Dacă pacientul nu este capabil să înţeleagă aceste informaţii şi atât timp cât această incapacitate va dura, drepturile sale vor fi aduse la cunoştinţa reprezentantului său personal sau legal.
  16. Pacientul care are capacitatea psihică păstrată are dreptul să desemneze persoana care va fi informată în numele său, precum şi persoana care va fi însărcinată să îi reprezinte interesele pe lângă autorităţile serviciului.
  17. Persoanele care execută pedepse cu închisoarea sau care sunt deţinute în cadrul unei urmăriri sau al unei anchete penale şi despre care s-a stabilit că au o tulburare psihică, precum şi persoanele internate în spitalul de psihiatrie ca urmare a aplicării măsurilor medicale de siguranţă prevăzute de Codul penal primesc asistenţă medicală şi ingrijirile de sănătate mintală disponibile, conform prevederilor legii.

Secțiunea IV. Drepturile și obligațiile pacienților internați în SPMS Săpoca#

Art. 140. În plus față de cele enumerate mai sus, pacienții internați în cadrul Spitalului au următoarele drepturi:
  1. De a avea acces neîngrădit la Registrul de reclamații și sesizări pentru a reclama în scris, orice nemulțumire aparută pe perioada internării. Registrul este disponibil în fiecare secție (Săpoca, Nifon, Ojasca, CSM), la poartă si este verificat săptămânal de directorul de îngrijiri.
  2. De a beneficia, la cerere, de consiliere din partea Consiliului etic și a Consilierului de etică.
  3. De a sesiza un incident de etică sau o vulnerabilităte etică. Această sesizare poate fi făcută de către pacient, aparținător, reprezentant legal al acestuia sau orice altă persoană interesată.
  4. Sesizările sunt adresate Managerului și se depun la secretariatul Spitalului sau se transmit prin poșta electronică sau se completează formularul online aflat pe pagina web a spitalului (www.hsapoca.ro).
  5. Fiecare sesizare (depusă la secretariat, prin poștă electronică sau formular online) primește un număr de înregistrare, care este comunicat persoanei care o înaintează.
  6. Sesizările anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare ale petiționarului nu se iau în considerare și vor fi clasate. Ca excepție, în situația în care există mai mult de 3 sesizări anonime în interval de un an calendaristic care se referă la spețe diferite din cadrul aceleiași secții a Spitalului sau la același angajat al Spitalului, sesizările vor fi analizate în Consiliul etic în vederea emiterii unei hotărâri de etică sau a unui aviz de etică.
  7. Conform art. 8 din Ordinul MS nr. 1502/2016 pentru aprobarea componenţei şi a atribuţiilor Consiliului etic care funcţionează în cadrul spitalelor publice, pot fi sesizate:
    a) cazurile de încălcare a principiilor morale sau deontologice în relația pacient – cadru medico- sanitar și auxiliar din cadrul spitalului, prevăzute în legislația specifică;
    b) încălcarea drepturilor pacienților de către personalul medico-sanitar și auxiliar, prevăzute în legislația specifică;
    c) nerespectarea demnității umane.
  8. De a-și exprima opinia asupra calității serviciilor furnizate de Spital, prin completarea Chestionarului de evaluare a satisfacției pacienților (chestionar anonim model CoNAS), înmânat de către personalul secției înainte de externare și care, după completare se depune în urna special amenajată la nivelul secției și inscripționată “CHESTIONARE”) ȘI/SAU completarea online a Chestionarului existent pe site-ul spitalului (hsapoca.ro, la secțiunea “Chestionare”.
  9. De a-și exercita dreptul de vot, conform art. 36 din Constituția României:
    a) Cetăţenii au drept de vot de la vârsta de 18 ani, împliniţi până în ziua alegerilor inclusiv.
    b) Nu au drept de vot debilii sau alienaţii mintal, puşi sub interdicţie, şi nici persoanele condamnate, prin hotărâre judecătorească definitivă, la pierderea drepturilor electorale.
Art. 141. În plus față de cele enumerate mai sus, pacienții internați pentru aplicarea măsurii de siguranță în cadrul Spitalului au următoarele drepturi și obligații (Extras din PO 32 INTERNAREA PACIENTILOR CONFORM ART. 110 CP):
  1. Libertatea de comunicare: libertatea de a trimite şi de a primi comunicări particulare fără nici un fel de cenzură;
  2. Libertatea de a primi vizite particulare ale unui consilier ori ale unui reprezentant personal sau legal şi, ori de câte ori este posibil şi ale altor vizitatori; vizitarea pacienților se face conform Regulamentului și a notelor interne aflate în vigoare la momentul vizitei, ținând cont de eventualele restricțiile impuse de contextul epidemiologic;
  3. Libertatea de acces la serviciile poştale şi telefonice, precum şi la ziare, la radio şi la televiziune;
  4. Accesul la telefoanele personale se face conform programului secției. În situații speciale/urgențe pacienții pot avea acces la telefoanele mobile și în afara programului, cu acordul medicului curant/ medicului de gardă; telefoanele mobile ale pacienților nu sunt telefoane inteligente și nu au cameră video; cu acordul medicului pot avea acces și la telefoane inteligente, accesul făcându-se sub supravegherea personalului secției pentru a evita situațiile în care se pot face înregistrări ce ar putea viza siguranța și dreptul la intimitate al pacienților și al angajaților; în cazul în care pacientul nu deține propriul telefon mobil, spitalul asigură, la cererea pacientului, comunicarea cu aparținătorii prin serviciul de telefonie al spitalului; accesul la televiziune, radio și ziare se face atât în cadrul secției cât și în cadrul departamentului de ergoterapie, conform programului secției;
  5. Pacienții internați în secțiile de psihiatrie și pentru măsuri de siguranță au acces limitat la posesia și utilizarea unor anumite obiecte/bunuri personale cu potențial periculos (obiecte ascuțite, înțepătoare, brichete, chibrit, etc). Pe timpul internării se fac controale periodice în vederea identificării și rechiziționări acestor tipuri de obiecte/bunuri cu potențial periculos.
Art. 142. Pacientul internat în SPMS Sapoca are, în principal, următoarele obligații:
  1. Să prezinte la internare documentele necesare conform reglementărilor legale în vigoare;
  2. Să se programeze pentru internare în cazul în care nu reprezintă urgență psihiatrică; programarea se realizează telefonic, la numerele de telefon afișate pe site-ul spitalului;
  3. Să ia la cunoștință și să respecte pe toată durata internării prevederile prezentului Regulament intern pentru pacienți, vizitatori însoțitori, parte din Regulamentul intern al Spitalului;
  4. Să confirme prin semnarea consimțământului informat/acordului informat faptul că a fost informat cu privire la drepturile sale, la obligațiile care îi revin, precum și cu privire la consecințele nerespectării Regulamentului;
  5. Să aibă un comportament civilizat și să utilizeze un limbaj adecvat în relațiile cu personalul Spitalului și cu ceilalți pacienți;
  6. Să respecte recomandările și să coopereze la îndeplinirea planului terapeutic și de îngrijire stabilit de către echipa terapeutică, pentru care și-a dat acordul, precum și pe cele care se impun în situații care pot afecta starea de sănătate (situații de urgență/excepționale);
  7. Să informeze personalul medical cu privire la orice modificare apărută în evoluția stării de sănătate;
  8. Să respecte programul de administrare a medicației și să nu părăsească salonul în aceste perioade de timp;
  9. Să respecte orarul de servire al meselor și să păstreze alimentele perisabile în frigiderul destinat pacienților, în pungi etichetate cu numele pacientului și numărul salonului/patului. În afara orarului de servire al meselor, consumul alimentelor se va face în spațiile special destinate (săli de mese);
  10. Să respecte și să mențină liniștea în spital. Vizionarea programelor TV se face fără a deranja ceilalți pacienţi;
  11. Să evite convorbirile telefonice în timpul vizitei medicale sau pe durata efectuării procedurilor medicale, precum și în intervalul orar 2200-0600;
  12. Să respecte programul de odihnă în salon, respectiv în intervalele orare 1500-1700 și 2200-0600;
  13. Să poarte, pe toată durata internării, ţinuta regulamentară de spital (pijama, halat, papuci dupa caz.);
  14. Să depună hainele de stradă spre păstrare la garderoba spitalului. Pot fi păstrate în salon numai articole de lenjerie absolut necesare și produse de igienă personală. Este interzisă depozitarea bagajelor în saloane;
  15. Să respecte regulile impuse de conducerea spitalului în situația în care în secție/spital este declarată starea de carantină/epidemie sau altă stare de urgență;
  16. În cazul declarării unor epidemii/pandemii, pacientul trebuie să respecte indicațiile personalului medical în ceea ce privește conduita și deplasarea în incinta secției/spitalului;
  17. În urma declanșării pandemiei cu SARS-CoV, accesul pacienților în spital se face în urma unui triaj efectuat la intrarea în spital, de către personalul desemnat în acest sens și cu obligativitatea purtării măștii de protecție faciale;
  18. În urma declanșării pandemiei cu SARS-CoV accesul vizitatorilor în spital este strict interzis;
  19. Pacientul răspunde de integritatea bunurilor personale de valoare pe care nu le-a predat spre păstrare la magazia de efecte a spitalului, la momentul internării;
  20. Să aplice zilnic regulile de igienă individuală;
  21. Să respecte regulile de igienă primară. La intrarea/ieșirea în și din secție, se va spăla/dezinfecta corespunzător pe mâini;
  22. Să respecte circuitele funcționale ale secției/spitalului;
  23. Să nu părăsească incinta spitalului pe durata internării. În situații excepționale (solicitări exprese ale unor instituții, necesitatea prezentării la diverse Comisii de expertiză, pentru ridicarea unor drepturi banești, pentru probleme personale sau familiale urgente, zile festive sau sărbători religioase, etc.), dacă starea de sănătate permite, pacientul poate părăsi spitalul pentru o perioadă limitată de timp, numai cu acordul scris al medicului curant și al medicului șef de secție sau cu acordul medicului de gardă, după caz;
  24. Deplasările pentru investigații suplimentare, consulturi interdisciplinare, tratamente, Comisii de expertiză, etc. se vor face numai la indicația medicului curant/de gardă și numai însoțit de către personal din secție, atât în incinta spitalului cât și în afara acestuia;
  25. Să respecte integritatea bunurilor din patrimoniul Spitalului, a inventarului din spațiul de cazare, precum și utilizarea adecvată a instalațiilor electrice și sanitare existente;
  26. Să folosească rațional utilitățile spitalului (de exemplu: să nu lase apa să curgă în mod nejustificat, să nu arunce deșeuri în vasul de WC/lavoar/duș pentru a nu infunda sistemul de evacuare a apei menajere, etc.);
  27. Să păstreze curățenia saloanelor și a spațiilor comune din spital (coridoare, săli de mese, curte etc.), să respecte indicațiile personalului și să permită toate acțiunile care se desfășoară în spital cu privire la curățenia, dezinfecția, dezinsecția și deratizarea spațiilor;
  28. Să permită aerisirea saloanelor de cel puțin două ori pe zi, și ori de câte ori este nevoie;
  29. Să achite contravaloarea serviciilor acordate și care nu se decontează de către Casa Județeană de Sănătate Buzău, conform prevederilor legale;
  30. La externare, să predea obiectele vestimentare și orice alte bunuri asigurate de către spital pe durata internării;
  31. Să citească și să respecte recomandările făcute de către personalul medical la externare și să prezinte medicului de familie/medicului specialist din ambulator biletul de ieșire din spital și scrisoarea medicală primite la externare.
Art. 143. În Spital, pentru pacienți, sunt strict interzise următoarele:
  1. consumul de alcool și/sau alte substanțe ilicite (de ex. droguri) și jocurile de noroc;
  2. accesul în alte spații ale secției/spitalului, cu excepția cazului în care este însoțit de către personalul spitalului;
  3. accesul în zonele inscripționate cu mesaje de avertizare de risc (ex. : « acces interzis », « acces restricționat » sau « risc biologic »);
  4. utilizarea de către pacienți a dispozitivelor medicale sau orice alte dispozitive din saloane, cabinete, laboratoare, săli de tratament sau alte spații ale spitalului;
  5. fotografierea, înregistrarea audio și/sau video în incinta Spitalului fără aprobarea conducerii;
  6. deteriorarea și/sau distrugerea obiectelor de inventar sau decorative din spital (mese, scaune, ferestre, afișe, aviziere, bănci, coșuri de gunoi, obiecte care fac parte din instalația electrică sau sanitară a spitalului, etc). Persoanele care cauzează astfel de prejudicii vor suporta integral costul reparării sau înlocuirii bunurilor deteriorate;
  7. să dețină obiecte potențial periculoase (ex: cuțite, foarfeci, lame de ras, brichete, etc). Personalul medical are obligația de a verifica bunurile deținute de către pacient și dreptul de a le reține spre păstrare până la externare, când se returnează posesorului. În acest sens, se va întocmi un proces verbal conform procedurii;
  8. depozitarea alimentelor perisabile în alte locuri în afara frigiderului (noptiere, pervazurile ferestrelor etc.);
  9. comportamentul amenințător sau agresiv verbal sau fizic față de orice altă persoană;
  10. utilizarea altor medicamente în afara celor recomandate în scris de medicul curant sau medicul de gardă. Pacientul poate folosi alte medicamente doar cu acordul medicului curant/de gardă și doar în situații speciale;
  11. Pentru pacienții cu internare nevoluntară (decisă de o instanță penală sau civilă) este strict interzisă părăsirea neautorizată a Spitalului sau perimetrului secției fără acordul echipei terapeutice, respectând prevederile legale și interne.